Archief Oktober 2025

Archief Fun met Kunst

Windstil linnen, elk geruis gestold in verf,
de hang verradend naar dat diepste evenwicht, de sluimerende maat van alle dingen.

Michelangelo in Teylers Museum Haarlem

Michelangelo Buonarroti (1475-1564), Figuurstudie voor een ignudo in de Sixtijnse Kapel, ca. 1511 Collectie Teylers Museum

In de 3-delige podcast De mannen van Michelangelo duikt Dide Vonk in het leven en werk van Michelangelo, een van de beroemdste kunstenaars uit de geschiedenis. Via Florence en Haarlem – waar in Teylers Museum 22 tekeningen van Michelangelo bewaard worden – gaat ze op zoek naar de oplossing van een van de grootste mysteries in de kunstgeschiedenis: waarom zien de vrouwen die Michelangelo afbeeldde er zo mannelijk uit?

MIJN ARCHIEF
BOEKENTIP
Ferdinand Addis laat de mythe van Rome op unieke wijze tot leven komen aan de hand van dramatische sleutelmomenten uit haar geschiedenis.
KIJKEN EN LUISTEREN
Oktober 2025
Prent Oogstmaand Oktober - uit het Getijdenboek uit de vroege 15e eeuw. Het werd verlucht door de gebroeders Van Limburg tussen 1405 en 1409.
Statue of Cupid and Psyche (Museo Torlonia MT 174). Het verhaal van Cupid en Psyche heeft eeuwenlang kunstenaars, filosofen en schrijvers geïnspireerd. Wat begon als een Romeinse mythe in Metamorphoses van Lucius Apuleius (latijnse schrijver 123–170 AC) groeide uit tot een tijdloos symbool van de liefde tussen het goddelijke en het menselijke.
Tempera fresco - Catacombe van de Heiligen Petrus en Marcellinus, Rome, Italië
In de vroegchristelijke kunst werd Christus vaak afgebeeld als leraar of herder. Zijn dood werd nooit getoond door middel van afbeeldingen van de kruisiging. Verwijzingen naar zijn "wederkomst" werden eerder gesymboliseerd door de parabel van Jona en de walvis; de drie dagen die Jona in de buik van de walvis doorbrengt, worden algemeen beschouwd als een verwijzing naar Christus' opstanding (na drie dagen).
Ancient Herstory webinar Rosalba Carriera (1673-1757) Queen of pastel
Rosalba-Carriera-Herfst-2
De 18e-eeuwse Venetiaanse kunstenares Rosalba Carriera schilderde intieme pastelportretten. Zo maakte ze een serie van de vier jaargetijden, waarbij de seizoenen herkenbaar zijn aan de attributen in de handen van de vrouwen: bloesem, vruchten, een konijn (jacht) en een bontjas. Als absolute pionier in haar vakgebied was ze de eerste vrouw die in 37 jaar werd toegelaten tot de Franse kunstacademie.
Dagen
Uren
Minuten

The Torlonia Collection

de openbaring van de belangrijkste privécollectie van 602 beelden uit de Griekse en Romeinse oudheid ter wereld, sinds 2016 eindelijk bevrijd uit de kelders van het Palazzo Torlonia langs de Tiber.
Louis Hector Leroux The Mysterious Stone of Pompeii
Hector Leroux (1829–1900), een schilder met voorliefde voor de oudheid, maakte voor het Salon van 1885 een schilderij met de titel “De mysterieuze steen van Pompeï”. Hij probeert een anekdotische Pompeïaanse scène te reconstrueren, om het spoor te volgen van een archeologisch mysterie: het bestaan van een zwarte steen in een afgelegen wijk van Pompeï, die aan de oorsprong zou liggen van een verborgen vorm van verering.
Modern Bust, Called Old Man of Otricoli
Buste “Old Man of Otricoli” is een beroemde Romeinse marmeren buste uit de oudheid, die een ouder man voorstelt met zeer realistische gelaatstrekken. Het beeld is een van de bekendste voorbeelden van de Romeinse veristische portretstijl, die vooral in de late republikeinse periode (1e eeuw v.Chr.) populair was.
Thuis nagenieten met een Vrije Academie online collegereeks Rome - 7 oktober tot 12 november.
Angelika Kauffmann Venus, Aeneas und Achates 1768
Angelica Kauffman RA (Chur 1741 – Rome 1807) - Venus directing Aeneas and Achates to Carthage - scene from Aeneis 1: 350-371, geschreven door de Romeinse dichter Vergilius tussen 29 en 19 BC.

1. Hoe de stad ontstond ->
2. Het Pauselijke Rome ->
3. Het Italië van renaissance en barok
4. De negentiende-eeuwse stad 
5. Het Rome van Mussolini.  

Ettore Roesler Franz Italian, 1845–1907 CLOACA MAXIMA, ROME
Ettore Roesler Franz (1845 -1907) Cloaca Maxima, Rome After almost one century and a half, the works by Roesler Franz, but also his many photographs, represent an extraordinary body of work, both artistic and documentary, which almost as a time machine brings back to life the most charming sites of vanished Rome, an expression with which the series of his 120 watercolours is commonly labelled, although the painter used to refer to them as picturesque Rome.
Piazza Navona, Rome Gaspar van Wittel 1699. Te zien in Thyssen-Bornemisza Museum Madrid

© copyright 2021 - Sentio | partner voor Anders Organiseren